مشاوره و تنظیم جلسه

برگزاری جلسه مشاوره و مذاکره اولیه با هدف تبادل اطلاعات برنامه‌ریزی برای آینده نیازمند درک شفاف از شرایط فعلی سرمایه‌گذار در قیاس با هدف مدنظر وی است. برای سبدگردانی شخصی همان اندازه که مواردی نظیر سن و زمان مدنظر برای سرمایه‌گذاری اهمیت دارد، میزان سرمایه اولیه و درآمد آتی نیز حائز اهمیت است. در جلسه مشاوره علاوه بر این موضوع، سنجش میزان ریسک سرمایه‌گذار نیز از طرق مختلف مورد بررسی قرار می‌گیرد تا با توجه به تمام این مسائل، انتخاب صورت گرفته، سازگارترین و در عین حال رضایت‌بخش‌ترین مدل سرمایه‌گذاری برای شخص مزبور باشد.

تکمیل فرم سنجش ریسک

تکمیل فرم سنجش ریسک مهمترین مرحله برای تعیین مسیر سرمایه‌گذاری توسط سبدگردان است. سرمایه‌گذار بسته به نوع سرمایه، روحیات و مدت زمان سرمایه‌گذاری، دارای درجات ریسک‌پذیری متفاوت است. از آنجایی که میزان بازدهی براساس میزان ریسک‌پذیری تعریف می‌شود و این دو متغیر اساسی نسبت مستقیمی با یکدیگر دارند، مشخص شدن درجه ریسک‌پذیری سرمایه‌گذار می‌تواند تنوع استفاده از ابزارهای مختلف و دارایی‌های مختلف برای خرید و فروش توسط سبدگردان را کاملا متفاوت کند و بر همین اساس سبدگردان سعی می‌کند از روش‌های مختلف برای سنجش ریسک مشتریان خود استفاده کند. 

اخذ کد معاملاتی

اخذ کد معاملاتی به عنوان مرحله مقدماتی ثبت سرمایه‌گذار به عنوان یک مشتری به حساب می‌آید. لزوم توجه به این مساله ضروری‌ست که اخذ کد معاملاتی بدون واریز وجه نمی‌تواند به منزله شروع همکاری و رسمیت یافتن قرارداد به حساب بیاید و در این مرحله صرفا شخص سرمایه‌گذار در سیستم سبدگردانی تعریف می‌شود.

اجرایی شدن سبدگردانی

اجرایی شدن سبدگردانی با واریز وجه توسط سرمایه‌گذار و براساس توافقات از پیش تعیین شده رسمیت می‌یابد. در این مقطع سرمایه‌گذار به طور رسمی وارد قرارداد با شرکت سبدگردان شده و از حقوق قانونی برای هرگونه تخطی از اصل قرارداد برخوردار است. مطالعه دقیق مفاد قرارداد قبل از واریز وجه و رسمیت یافتن شروع همکاری امر بسیار ضروری و حیاتی برای سرمایه‌گذار است.

پیگیری و ارائه گزارش‌های عملکرد

مرحله پیگیری و ارائه منظم گزارش‌های عملکرد سبدگردان اختصاصی، می‌تواند بسته به نیاز مشتری و روحیات و میزان سرمایه‌گذاری و حساسیت وی با تشخیص تیم پشتیبانی سبدگردانی متنوع باشد. ارائه گزارش عملکرد هفتگی با ماهانه (بسته به نیاز سرمایه‌گذار و تشخیص سبدگردان)، برگزاری جلسات حضوری و مشاوره‌های تلفنی از جمله موارد این مرحله است که می‌تواند علاوه بر جذب اعتماد سرمایه‌گذار، وی را در جزئیات بیشتر کار قرار داده و رضایت بیشتری را حاصل نماید.